środa, 29 listopada 2017

7 przeszkód do ładnej prezentacji



Często na poprawę oceny trzeba przygotować prezentację multimedialną lub jako projekt grupowy. Ale jak to zrobić, żeby ucieszyć nie tylko umysł ciekawymi informacjami ale tez oczy?


Jak wiecie lub nie.. studiuję. Czerstwo wykładowcy pokazują nam prezentacje w PowerPoint'cie i nie byłoby w tym nic nie zwykłego przecież większość posiłkuje się prezentacjami lub notatkami. Ale co w tych akurat prezentacjach jest nietypowe? Pogwałcenie wszystkich możliwych zasad estetyki graficznej. Jako, iż jestem po grafice komputerowej zawsze boli mnie jak ktoś popełnia te najbardziej podstawowe i powszechnie znane zasady. Nawet nie zasady.. mam wrażenie, że co niektórzy wykładowcy ale także osoby z mojej grupy ćwiczeniowej nie mają za grosz poczucia estetyki i nie zdają sobie sprawy z tego, że to co zrobili jest zwyczajnie nieczytelne!

Jak już troszeczkę ponarzekałam (a to na pewno nie koniec) to przejdźmy do edukowania mojej kochanej grupy czytelników, którzy mam nadzieje, nigdy takich błędów nie robili a jeśli nawet to dzięki temu czego zaraz się dowiecie, będziecie ich robić znacznie mniej lub nawet wcale.

1.    Czcionka
Każdy chyba wie czym jest czcionka. Nie ma tekstu bez czcionki. A wiec co zrobić, żeby była ona odpowiednia?

Warto wiedzieć, że istnieje kilka ich rodzajów. Najbardziej powszechny podział to taki, w którym dzielimy czcionki na szeryfowie (Przykładowy tekst czcionką szeryfową) oraz bezszeryfowe (Przykładowy tekst czcionka bezszeryfową). Udowodnione jest, że dużo łatwiej i czyściej czyta się czcionki z szeryfami. Jednak większe litery ze stosunkowo dalekiej odległości łatwiej czyta się jeśli są pisane czcionką bezszeryfową, np. tytuł slajdu.

Kolejną ważną rzeczą jest to czy jest normalna czy ozdobna. Ciężko byłoby czytać długi tekst pisany czcionką stylizowaną na odręczne pismo ozdobne tak zwaną pisanką (Przykładowy tekst pisany pisanka). Wygląda to ładnie jest taka czcionka jest użyta np. do tytułu całej prezentacji lub imitacji podpisu ręcznego na początku lub końcu prezentacji.

Mój ulubiony błąd w prezentacjach jest wybieranie czcionki, często domyślnej w programie, w którym ją tworzymy. Duża cześć z nas ma program w języku angielskim. Czy kiedykolwiek w angielskim widzieliście znaki typu ą, ó, l czy nawet é lub ö. Oczywiście, że nie! Dlatego większość z tych automatycznych czcionek nie ma tych znaków.

Wyobraźcie sobie, że cały tekst książki jest napisany dokładnie w ten sposób.

Może nie bardzo ciężko na na pewno mało komfortowo.

2.    Tekst
Mało kto zwraca na to uwagę. Większość osób po prostu czyta i tyle. Czasem warto jednak zwrócić na to uwagę szczególnie jeśli wysyłamy taką prezentację na konkurs lub gdzieś ma być użyta w warunkach bardziej "poważnych". Tyczy się to oczywiście nie tylko prezentacji jak wszystko w tym poście ale także wszelkiego rodzaju pism, wypracowań czy nawet pisania listu. Ale do rzeczy.. O co mi chodzi.. A No chodzi mi o to, że słówka takie jak "w", "i", "lub", "że", itp. nie mogą zostawać na końcu linijki. Zauważyłam, że kiedyś programy tylu Word automatycznie przerzucały takie elementy do następnej linijki ale teraz już tego nie robią. Watro o tym pamiętać i tego pilnować. 

3.    Justowanie
Chyba każdy chociaż mniej więcej kojarzy co to jest. Do lewe, do prawe, wyśrodkowanie lub wyjustowanie do obu stron.

Teoretycznie zwartego tekstu nie powinno się pisać z wyjustowaniem do prawej tak jak robi się to powszechnie. Według tego czego mnie uczyli całe akapity powinny być justowane do obu stron.

Wiec kiedy powinniśmy używać justowania do prawej? Kiedy chcemy wypunktować jakieś zagadnienia robiąc listę zwykłą lub numeryczną. Ewentualnie po prostu akapity..

Justowania do lewej używamy bardzo rzadko. Zazwyczaj tylko po to, aby dodać nasz podpis do czegoś. Teksy pisany w ten sposób jest trudny do czytania chyba, że ktoś przyzwyczaił się do sposób czytania np. w Arabii.

Wyśrodkowanie jest bardzo często nadużywane. Tak wygląda to ładnie i przykuwa uwagę ale tylko wtedy gdy jest dobrze użyte. Nie środkujemy całych akapitów ani broń Boże list punktowych!
Złudnym wyśrodkowaniem często są napisy końcowe. Jeśli napiszemy to samo i klikniemy "wyśrodkuj" okaże się, że wygada to zupełnie inaczej. Aby uzyskać taki efekt wystarczy podzielić stronę na pół polami tekstowymi. Prawą połowę wyjustować do lewej a lewą do prawej.

Wyjustowane do obu stron. Jak już wspomniałam używany do większych fragmentów tekstu i do pisania książek.

4.    Kolorystyka
Jak pisane są książki czy strony internetowe? Czarny temat na białym tle. Ewentualnie tak zwany tryb nocny czyli odwrotnie - biały tekst na czarnym tle. Osobiście nienawidzę tego. Moje oczy strasznie szybko się męczą gdy tekst jest jaśniejszy od tła.

Przy wybieraniu kolorowego tekstu i kolorowego tła trzeba bardzo uważać. Z bladymi lub pastelowymi kolorami tła nie ma dużego problemu ale gorzej gdy tło jest jaskrawe, ciemne lub mocno kolorowe. Przede wszystkim jeśli coś jest problematyczne to starajmy się go unikać. Jedynym chyba uznanym przeze mnie połączeniem kolorowego jest czerwone tło i żółte litery lub odwrócenie. Ważne aby kolory tła i tekstu były możliwie przeciwstawne i nie zlewały się ze sobą. Popularna strona z obrazkami w internecie ma często czerwony tekst na czarnym tle. Pojedyncze podpisy jeszcze są do czytania. Ale gdy idzie mi przeczytać jakąś historyjkę to nawet się za ro nie zabieram tylko idę dalej. Po 3-4 linijkach moje oczy już odmawiają posłuszeństwa.

A co jeśli tło jest zdjęciem? Tu zaczynają się schody. Najlepiej gdyby tekst znalazł się na możliwie jednolitym tle np. na niebie. Warto zapamiętać, że biały tekst w czarnym obramowaniu jest widoczny i czytelny na każdym kolorze.


5.    Wyróżnienia
Często jest tak, że chcemy podkreślić jakieś ważne zdanie lub definicje w tekście. Tak jak robimy to w notatkach za pomocą kolorowych zakreślacze tak w treści prezentacji można użyć pogrubienia tekstu lub jego pochylenia. Pamiętajmy jednak, żeby wybierać takie słowa lub zdania, które faktycznie są esencją tego co wypadałoby zapamiętać. Nie należy wyróżniać całego akapitu no i oczywiście trzeba znać umiar. Warto także trzymać się jednego sposobu wyróżniania. Np. jeśli pogrubiamy to już nie pochylamy lub ustalamy, że np. słowa kluczowe będą pogrubione a definicje lub ważne zdania pochylone.

6.    Wielkość czcionki
Wiadomo, że tytuły większą czcionką, cały tekst mniejszą a źródła i przypisy jeszcze mniejszą. No ale jaką? Tytuł chyba nie ma ustalenia co do wielkości ale zazwyczaj jest to coś około 20pkt. Zwykły teksy to 11-12 pkt a źródła i przypisy 8pkt.

Oczywiście jest to praktyczne tylko wtedy jeśli mówimy o zwykłych rozmiarach. Wiadomo, że jeśli ma to być tekst na banerach czy plakatach to musi on być odpowiednio większy lub odpowiednio mniejszy jeśli mamy do czynienia np. z wizytówką. 

7.    Zasady ogólne
Pamiętaj aby trzymać się poprawnej polszczyzny i dobrej budowy zdań. Moim największym koszmarem jest stawiane przecinków. Nigdy nie wiem gdzie powinnam go użyć oprócz tego przed "że". Moje zdania często albo mają kropkę nie tam gdzie powinny lub są strasznie długie bez podziału przecinkami.



Prezentacje nie są trudne. Warto czasami zapytać kogoś innego o to nie jakie są w niej zawarte informacje ale o to jak wygląda. Czy jest czytelna, czy nie ma rażących błędów ortograficznych czy literówek. Ale przede wszystkim warto zawsze się czegoś nauczyć.

A Wy na jakim jesteście etapie edukacji? Szkoła, studia czy już praca? Używacie prezentacji multimedialnych? Jaka była najdziwniejsza jaką widzieliście?

4 komentarze:

  1. Bardzo pomocne wskazówki, dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  2. Wskazówki jak najbardziej potrzebne, liczy się przede wszystkim przejrzystość i umiejętność wydobycia kluczowych przekazów. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo pomocny wpis. Treść jest równie istotna co prezentacja, a wiele osób o tym zapomina.

    OdpowiedzUsuń
  4. Aspekt wizualny jest zawsze bardzo ważny, nie ma znaczenia czy treść jest 10/10, jeśli prezentacja nie będzie w całości spójna to nie zostanie oceniona celująco. Dlatego takie wskazówki warto sobie wziąć do serca i się do nich zastosować.

    OdpowiedzUsuń