Często na poprawę oceny trzeba
przygotować prezentację multimedialną lub jako projekt grupowy. Ale jak to
zrobić, żeby ucieszyć nie tylko umysł ciekawymi informacjami ale tez oczy?
Jak wiecie lub nie.. studiuję.
Czerstwo wykładowcy pokazują nam prezentacje w PowerPoint'cie i nie byłoby w
tym nic nie zwykłego przecież większość posiłkuje się prezentacjami lub
notatkami. Ale co w tych akurat prezentacjach jest nietypowe? Pogwałcenie
wszystkich możliwych zasad estetyki graficznej. Jako, iż jestem po grafice
komputerowej zawsze boli mnie jak ktoś popełnia te najbardziej podstawowe i
powszechnie znane zasady. Nawet nie zasady.. mam wrażenie, że co niektórzy
wykładowcy ale także osoby z mojej grupy ćwiczeniowej nie mają za grosz
poczucia estetyki i nie zdają sobie sprawy z tego, że to co zrobili jest
zwyczajnie nieczytelne!
Jak już troszeczkę ponarzekałam (a
to na pewno nie koniec) to przejdźmy do edukowania mojej kochanej grupy
czytelników, którzy mam nadzieje, nigdy takich błędów nie robili a jeśli nawet
to dzięki temu czego zaraz się dowiecie, będziecie ich robić znacznie mniej lub
nawet wcale.
1. Czcionka
Każdy chyba wie czym jest czcionka.
Nie ma tekstu bez czcionki. A wiec co zrobić, żeby była ona odpowiednia?
Warto wiedzieć, że istnieje kilka
ich rodzajów. Najbardziej powszechny podział to taki, w którym dzielimy
czcionki na szeryfowie (Przykładowy tekst czcionką szeryfową) oraz bezszeryfowe (Przykładowy
tekst czcionka bezszeryfową).
Udowodnione jest, że dużo łatwiej i czyściej czyta się czcionki z szeryfami.
Jednak większe litery ze stosunkowo dalekiej odległości łatwiej czyta się jeśli
są pisane czcionką bezszeryfową, np. tytuł slajdu.
Kolejną ważną rzeczą jest to czy
jest normalna czy ozdobna. Ciężko byłoby czytać długi tekst pisany czcionką
stylizowaną na odręczne pismo ozdobne tak zwaną pisanką (Przykładowy tekst pisany
pisanka). Wygląda to ładnie jest taka czcionka jest użyta np. do
tytułu całej prezentacji lub imitacji podpisu ręcznego na początku lub końcu
prezentacji.
Mój ulubiony błąd w prezentacjach
jest wybieranie czcionki, często domyślnej w programie, w którym ją tworzymy.
Duża cześć z nas ma program w języku angielskim. Czy kiedykolwiek w angielskim
widzieliście znaki typu ą, ó, l czy nawet é lub ö. Oczywiście, że nie! Dlatego większość z tych automatycznych czcionek nie ma
tych znaków.
Wyobraźcie sobie, że cały tekst książki jest napisany dokładnie w ten sposób.
Może nie bardzo ciężko na na pewno
mało komfortowo.
2. Tekst
Mało kto zwraca na to uwagę.
Większość osób po prostu czyta i tyle. Czasem warto jednak zwrócić na to uwagę
szczególnie jeśli wysyłamy taką prezentację na konkurs lub gdzieś ma być użyta
w warunkach bardziej "poważnych". Tyczy się to oczywiście nie tylko
prezentacji jak wszystko w tym poście ale także wszelkiego rodzaju pism,
wypracowań czy nawet pisania listu. Ale do rzeczy.. O co mi chodzi.. A No
chodzi mi o to, że słówka takie jak "w", "i",
"lub", "że", itp. nie mogą zostawać na końcu linijki.
Zauważyłam, że kiedyś programy tylu Word automatycznie przerzucały takie
elementy do następnej linijki ale teraz już tego nie robią. Watro o tym pamiętać
i tego pilnować.
3. Justowanie
Chyba każdy chociaż mniej więcej
kojarzy co to jest. Do lewe, do prawe, wyśrodkowanie lub wyjustowanie do obu
stron.
Teoretycznie zwartego tekstu nie
powinno się pisać z wyjustowaniem do prawej tak jak robi się to powszechnie.
Według tego czego mnie uczyli całe akapity powinny być justowane do obu stron.
Wiec kiedy powinniśmy używać
justowania do prawej? Kiedy chcemy wypunktować jakieś zagadnienia robiąc listę
zwykłą lub numeryczną. Ewentualnie po prostu akapity..
Justowania do lewej używamy bardzo
rzadko. Zazwyczaj tylko po to, aby dodać nasz podpis do czegoś. Teksy pisany w
ten sposób jest trudny do czytania chyba, że ktoś przyzwyczaił się do sposób
czytania np. w Arabii.
Wyśrodkowanie jest bardzo często
nadużywane. Tak wygląda to ładnie i przykuwa uwagę ale tylko wtedy gdy jest
dobrze użyte. Nie środkujemy całych akapitów ani broń Boże list punktowych!
Złudnym wyśrodkowaniem często są
napisy końcowe. Jeśli napiszemy to samo i klikniemy "wyśrodkuj" okaże
się, że wygada to zupełnie inaczej. Aby uzyskać taki efekt wystarczy podzielić
stronę na pół polami tekstowymi. Prawą połowę wyjustować do lewej a lewą do
prawej.
Wyjustowane do obu stron. Jak już
wspomniałam używany do większych fragmentów tekstu i do pisania książek.
4. Kolorystyka
Jak pisane są książki czy strony
internetowe? Czarny temat na białym tle. Ewentualnie tak zwany tryb nocny czyli
odwrotnie - biały tekst na czarnym tle. Osobiście nienawidzę tego. Moje oczy
strasznie szybko się męczą gdy tekst jest jaśniejszy od tła.
Przy wybieraniu kolorowego tekstu i
kolorowego tła trzeba bardzo uważać. Z bladymi lub pastelowymi kolorami tła nie
ma dużego problemu ale gorzej gdy tło jest jaskrawe, ciemne lub mocno kolorowe.
Przede wszystkim jeśli coś jest problematyczne to starajmy się go unikać.
Jedynym chyba uznanym przeze mnie połączeniem kolorowego jest czerwone tło i
żółte litery lub odwrócenie. Ważne aby kolory tła i tekstu były możliwie
przeciwstawne i nie zlewały się ze sobą. Popularna strona z obrazkami w internecie
ma często czerwony tekst na czarnym tle. Pojedyncze podpisy jeszcze są do
czytania. Ale gdy idzie mi przeczytać jakąś historyjkę to nawet się za ro nie
zabieram tylko idę dalej. Po 3-4 linijkach moje oczy już odmawiają posłuszeństwa.
A co jeśli tło jest zdjęciem? Tu
zaczynają się schody. Najlepiej gdyby tekst znalazł się na możliwie jednolitym
tle np. na niebie. Warto zapamiętać, że biały tekst w czarnym obramowaniu jest
widoczny i czytelny na każdym kolorze.
5. Wyróżnienia
Często jest tak, że chcemy
podkreślić jakieś ważne zdanie lub definicje w tekście. Tak jak robimy to w
notatkach za pomocą kolorowych zakreślacze tak w treści prezentacji można użyć
pogrubienia tekstu lub jego pochylenia. Pamiętajmy jednak, żeby wybierać takie
słowa lub zdania, które faktycznie są esencją tego co wypadałoby zapamiętać.
Nie należy wyróżniać całego akapitu no i oczywiście trzeba znać umiar. Warto
także trzymać się jednego sposobu wyróżniania. Np. jeśli pogrubiamy to już nie
pochylamy lub ustalamy, że np. słowa kluczowe będą pogrubione a definicje lub
ważne zdania pochylone.
6. Wielkość czcionki
Wiadomo, że tytuły większą czcionką,
cały tekst mniejszą a źródła i przypisy jeszcze mniejszą. No ale jaką? Tytuł
chyba nie ma ustalenia co do wielkości ale zazwyczaj jest to coś około 20pkt.
Zwykły teksy to 11-12 pkt a źródła i przypisy 8pkt.
Oczywiście jest to praktyczne tylko
wtedy jeśli mówimy o zwykłych rozmiarach. Wiadomo, że jeśli ma to być tekst na
banerach czy plakatach to musi on być odpowiednio większy lub odpowiednio
mniejszy jeśli mamy do czynienia np. z wizytówką.
7. Zasady ogólne
Pamiętaj aby trzymać się poprawnej
polszczyzny i dobrej budowy zdań. Moim największym koszmarem jest stawiane
przecinków. Nigdy nie wiem gdzie powinnam go użyć oprócz tego przed
"że". Moje zdania często albo mają kropkę nie tam gdzie powinny lub
są strasznie długie bez podziału przecinkami.
Prezentacje nie są trudne. Warto
czasami zapytać kogoś innego o to nie jakie są w niej zawarte informacje ale o
to jak wygląda. Czy jest czytelna, czy nie ma rażących błędów ortograficznych
czy literówek. Ale przede wszystkim warto zawsze się czegoś nauczyć.
A Wy na jakim jesteście etapie
edukacji? Szkoła, studia czy już praca? Używacie prezentacji multimedialnych?
Jaka była najdziwniejsza jaką widzieliście?
Bardzo pomocne wskazówki, dziękuję!
OdpowiedzUsuńWskazówki jak najbardziej potrzebne, liczy się przede wszystkim przejrzystość i umiejętność wydobycia kluczowych przekazów. :)
OdpowiedzUsuńBardzo pomocny wpis. Treść jest równie istotna co prezentacja, a wiele osób o tym zapomina.
OdpowiedzUsuńAspekt wizualny jest zawsze bardzo ważny, nie ma znaczenia czy treść jest 10/10, jeśli prezentacja nie będzie w całości spójna to nie zostanie oceniona celująco. Dlatego takie wskazówki warto sobie wziąć do serca i się do nich zastosować.
OdpowiedzUsuń