środa, 11 października 2017

Sprzątać vs Posprzątać


Sprzątać umie i może każdy. Ale czy po sprzątaniu na pewno będzie posprzątane? Przecież w domu czy pokoju musi być czysto, nie wspominając już o wiosennych, letnich, jesienny, zimowych, wielkanocnych, bożonarodzeniowych i innych sezonach na czyste okna.. A okna czyste być muszą bo Jezus zejdzie i sprawdzi czy umyliście.

Sprzątać to znaczy chwycić na szczotkę i przejechać po podłodze, zetrzeć gąbką zatłuszczony talerz. A posprzątać? Kiedy na podłodze nie ma ziarenka piasku a talerz piszczy kiedy potrze się go palcem co świadczy o całkowitym braku tłuszczu!

Są dwa sposoby sprzątania.. Na bieżąco i często lub zaplanowany termin. Jeśli nie lubisz sprzątać to raczej polecam tą pierwszą opcję, jednak ja zdecydowanie wolę mieć jeden dzień na sprzątanie a jeszcze lepiej kiedy nikogo nie ma w domu.

Sprzątanie codziennie 

Sprzątaj przede wszystkim na bieżąco. Jeśli coś się wyleje czy rozsypie to od razu aby nie zaschło i się nie zaczęło kleić. Ustal sobie 15 minut gdzieś w ciągu dnia. Po śniadaniu, przed pracą, zaraz po szkole lub wieczorem przed kolacją. Przez 15 minut każdego dnia sprzątnij dane pomieszczenie lub jego fragment. 
Na pewno są zwolennicy segregowania ubrań do prania. Mi to obojętne co piorę z czym więc dla mnie dobrym sposobem jest po przebraniu się wrzucanie rzeczy od razu do pralki. Kiedy się zapełni tylko nastawiam pranie i gotowe. Jeśli chodzi o obiad często jest tak, że gdy postawię obiad na stole wszyscy konsumenci nie są jeszcze gotowi więc mam jeszcze 5-10 minut na umycie garnka czy patelni. A po obiedzie to już nie moja rola aby pozmywać talerze.

Sprzątanie raz w tygodniu

To, że sprzątamy raz w tygodniu nie oznacza, że jeśli coś się wyleje to czekamy do np. soboty aby to posprzątać. Absolutnie nie! Takie rzeczy trzeba sprzątać od razu. Nikt nie lubi jak coś mu się klei pod kapciem lub, co gorsza, przyklei się do skarpetki. 
Lubię mieć wszystko rozplanowane wiec ja mam jeden dzień w tygodniu na całodniowe sprzątanie . Wstaje rano i zabieram się po prostu za wszytko co trzeba posprzątać. Idealny dzień to dla nie takie, w którym co tydzień nie ma nikogo w domu, żeby nikt mi nie przeszkadzał i nie plątał się pod nogami.

Jak sprzątać efektywniej?

1. Cudowne środki czyli.. Soda oczyszczona i kwasek cytrynowy
Oba te składniki są niezwykle skuteczne w czyszczeniu i przede wszystkim są naturalne i przyjazne środowisku w przeciwieństwie do kipiących chemią popularne środki do czyszczenia. Zastosowań jest całe mnóstwo a internet aż pęka w szwach od przepisów na domowe środki czystości. Soda ma zastosowanie między innymi przy myciu naczyń i radzenia sobie z przypalonym jedzeniem, odmierzeniu różnych powierzchni takich jak ścierki, dywany oraz desek do krojenia i blatów.  Za to kwasek cytrynowy ma charakter odświeżający i odkamieniający. Można nim usunąć kamień z czajnika lub armatury oraz osady z zaschniętej kawy czy herbaty. 

2. Mój sposób na radzenie sobie z przedmiotami "bez swojego miejsca"
Mam dość dziwny sposób na sprzątanie. Sporo się nachodzę przy nim ale dla mnie jest skuteczny. Często gdy odkładam rzeczy przy sprzątaniu na kupki z zamiarem odłożenia np. w toalecie zapominam o części albo jakoś w inny sposób mi to nie wychodzi. W moim sposobie chodzi o to aby każdą rzecz pojedynczo wziąć do ręki, zastanowić się, gdzie powinno to leżeć i od razu tam odłożyć. Jeśli ma się dużo dupereli to pomocne jednak faktycznie sporo z tym chodzenia.

3. Z pudełka do pomieszczenia
Kiedyś na jakimś blogu przeczytałam, że pewna kobieta ma ciekawy sposób sprzątania mieszkania. Bierze karton lub inny pojemnik i najpierw sprząta w jednym pokoju a to co nie powinno być w tym pomieszczeniu trafia do owego pojemnika. Potem pudełko wędruje do kolejnego sprzątanego pokoju i tak przez wszystkie w domu.

Konkretne sposoby na..

Klawiaturę.. same klawisze można wyczyścić nasączonymi w occie patyczkami do uszu 
Mikrofalówkę.. szklanka z octem podgrzana w mikrofalówce skutecznie zmiękczy wszystkie brudy, które bez problemu zejdą zwykłą ścierką
Słuchawkę od prysznica.. 2 szklanki ostu i 1/3 szklanki sody oczyszczonej wlana do zwykłej siatki lub woreczka zawiązane na słuchawce może skutecznie usunąć cały kamień
Krany.. pocieranie cytryną powinno w krótkim czasie przywróci blask wszystkich kranów
Skórzaną tapicerkę.. wypolerowanie jej polerką do butów zamaskuje wszystkie przetarcia i dzięki niej mebel powinien uzyskać swój stan prawie fabryczny
Stłuczone szkło.. aby zebrać małe drobinki, które nie chcą współpracować z miotłą i szufelką przyciśnij do nich kromkę chleba
Rozbite jajko.. posypanie go solą lekko je usztywni co pozwoli zebrać całe jajko nawet gołą ręką
Drewniane meble.. pocieranie orzechem włoskim powinno załatwić sprawę, ciemniejszemu drewnu pomogą fusy kawy wcierane patyczkiem do uszu. Równie dobrze pomaga kredka woskowa, jodyna, farba olejna oraz pasta do butów

14 komentarzy:

  1. Może zabrzmi to dziwacznie, ale czasami przyjdzie mnie ochota, by po prostu wszystko wysprzątać. To moja mała mania. I jestem wtedy przeszczęśliwą osobą :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Sposób na rozbite jajko muszę wypróbować koniecznie. Coś mnie zawsze trafia jak mi się zdarzy to sprzątać. Nie lubię tego

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię mieć uporządkowaną przestrzeń wokół siebie. Staram się sprzątać na bieżąco - to znacznie skraca czas pracy :) Niestety czasem nie mam na to ochoty bądź siły. W końcu jestem tylko człowiekiem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. O takim sposobie na brudy mikrofalówki nie wiedziałam, chętnie przetestuję. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Podeślę mężowi, ja nie znoszę sprzątania w żadnej formie:-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja sprzątam codziennie, i minimum raz na dwa miesiące robię generalne porządki bo w domu przy dzieciach gromadzi się zdecydowanie za dużo "przydasiów"

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak do sprzątania ma się zdjęcie rodem z baby shower? A sam tekst... zbieranie drobnych szkiełek kromką chleba? Serio? Rady rodem z "Perfekcyjnej Pani Domu", na które lepszą odpowiedzią w tym przypadku jest po prostu odkurzacz...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz się przyjrzałam i fakt, zdjęcie nie do końca pasuje ale jest w miarę jednobarwne i poukładane może dlatego przykuło moją uwagę. A rady z "Perfekcyjnej Pani Domu" to takie male triki. Nie każdy ma odkurzacz w domu a jeśli szklanka się stłucze po 23 to nawet się go nie powinno wyciągać ;)

      Usuń
  8. Bardzo fajny artykuł :) "Konkretne sposoby na..." - rewelacja!

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam sprzątać :) Codziennie układam wszystkie rzeczy na miejsce, odkurzam i oczywiście na bieżąc sprzątam to, co może mi przeszkadzać Raz w tygodniu sprzątam bardziej gruntownie :) Niestety z oknami mam problem - nie lubię ich myć i teraz widzę, że już są naprawdę brudne, ale czekam może na jakiś cieplejszy dzień, albo bardziej mroźny, żeby szybciej schły :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo lubię domowe sposoby, np. spodobał mi się ten na oczyszczenie klawiatury :))

    OdpowiedzUsuń
  11. Prawda, sposób sprzątania jest kluczowy jeśli chcemy widzieć efekty. W posprzątanym domu aż miło się mieszka i żyje a na samo sprzątanie wcale nie trzeba jak widać poświęcać kilku godzin dziennie.

    OdpowiedzUsuń